Friday, April 18, 2008

Keluh Kesah, Tidak Puas Hati

Assalamualaikum WBT



Ketidakpuasan dengan keadaan sekarang adalah kekuatan untuk mengupayakan perubahan. Jangan cuma mengeluh; segera lakukan sesuatu yang menyelesaikan ketidakpuasan anda.

Jangan pernah lagi mengeluh dan menyalahkan orang lain. Jangan juga selalu mencari penyesalan kerana anda membuat kesalahan atau tidak melakukan sesuatu. Jika tiga kebiasaan ini masih bersama anda (mengeluh, menyalahkan, dan penyesalan) maka hidup anda akan pasif, anda tidak akan mendapatkan apa yang anda mahu.

Mulailah untuk hidup lebih aktif dan gembira. Sadarilah bahwa anda yang menentukan apa yang mahu anda pikirkan dan lakukan. Bukan orang lain, bukan keadaan, bukan juga pemerintah. Semua terserah anda. Jika anda mahu bergantung, cukuplah bergantung kepada Allah, bukan yang lainnya.

2 comments:

norain shari said...

setuju dgn penulis!tetapi, soalan yg ingin diajukan, mampukah?? tepuk dada tanya iman. ;)

AKU said...

Mekaseh :)

Saya akui memang saya x mampu. Saya cuba yang terbaik :D. Sebab tu saya post, agar semua dpt ambil yang baik. Kan2 :D

Sebenarnya kata-kata mutiara ni saya ambil dari Dr Tengku Asmadi T. Mohamad :D