Saturday, November 22, 2008

RMWD Parlimen Sepang @ Kg Sungai Haji Dorani (Sabak Bernam)

Assalamualaikum WBT

Hujung minggu lepas, aku ikut sama rombongan SRM Cyberjaya ke Kg Sungai Haji Dorani di Sabak Bernam untuk mengikuti program Rakan Muda Wawasan Desa. Sampai hari jumaat, aku ditempatkan di rumah Pak Manan ngan Mak Yam bersama-sama Zumi ngan Fahmi Kuyu. Best je kampung ni. Bendang aje kiri kanan. Rumah pon atas sawah sama kes cam ayah aku. Sampai je terus makan. Diaorang ni senang layan anak angkat, al maklumlah, kami ni pun dah anaks angkat dia yang ke 90++. Ha3. Abes makan je, ayah ajak g pantai. Huu... layan angin malam. PAtu gerak pulak ke pekan Sg Besar usha-usha tempat. Sempat singgah japp kat warung minum2. Berjiwa muda tol la ayah aku ni. Hu3. Borak-borak, mata pon da ngantuk, kami pon gerak balik ke rumah. huu... sampai-sampai je terus mintak izin nak rebahkan badan... huuu.... sungguh bersopan santun kami ni kan :P

Kuyu n Zumi Khusyuk mendengar cerita

Ayah dok ngacau air sambail mantap bercerita

Esoknya, pas solat subuh, layan matahari terbit kat tangga ngan zumi n kuyu. Best, angin pagi kampung. Hu3. Pastu kami sarapan. Mak masak nasi goreng. Mantop. Kuih 2 jenis. Layan tol diaorg nih. Pastu kami ciap2, nak ke masjid untuk aktiviti gotong-royong. Ni subjek wajib dalam wawasan desa. Hu3. Mesti ada gotong royong. Licin jugak la masjid tu ktorg kemaskan. Hu3. Pastu aktiviti menanam pokok kenangan. Ntah pokok apa yang di tanam aku pon tak tahu. Hu3. PAstu gerak ke rumah Pak Yatim untuk makan tengahhari. Patutnya nasi ambeng. Tapi tak jadi. Tukar Menu lain. Tapi x pe. Layan jugak. Sementara setengah kumpulan membantu di dapur, setengah lagi kumpulan buat persiapan untuk persembahan pada sebelah malam. Pasu, makan... perghh... layan. Siap menambah lagi tu... dulang sebelah la. a3. Dulang ktorang pon sama. Best taw makan dalam talam. Hik3. Banyak kenangannya. Pastu solat zohor berjamaah. Rumah Pak Yatim ni memang besar n lapang sangat2. Hu3. Pastu apa lagi. Masuk la bendang. Dapat kat budak-budak ni jahanam bendang orang. Hu3. Buat sawah x sampai 15 min, pastu ktorqang g lari2 atas batas sampai kat tali air. Kat tali air, berendam. Maka ada pula isytihar perang lumpur. Ishk3. Tapi aku terselamat laaa. Selesai jahanamkan padi orang, kitaorang pon mancing ikan kat parit (je...). Dapat la 3 ekor ikan puyu. Ha3. Ok la tu. Dapat jugak jambu air, pemberian tuan rumah kat spot ktorang mancing. Ramah. Begitulah barangkali ahli-ahli kampung ni. Dapat la se'palstik' jambu air. Pastu kat parit, tengah jalan tu, ada pulak burung wak-wak sangkut kat mata kail yang ditinggalkan orang kat parit. Kami pon memulakan kerja-kerja menyelamat. Hu3. Selamat la kot burung tu.... ha3. Pastu siap semua, kami pulang ke rumah induk untuk sambung persiapan malam persembahan. Kol 645 masing-masing pulang ke rumah.

Semangat nak gotong royong nih :P

Pokok Kenangan

Indah Damai

Control macho bang :D

Sesi menjahanamkan padi

Mancing pon kena feel :)

Haaaa... sambung yang malam pulak. Malam persembahan. Starting pon da mantap dah. Ada kuda kepang kot. Tapi pakaian daiorg x lengkap sebab malam sebelumnya diaorang da pakai untuk persembahan tempat lain. Hu3. Dari pelajar ada 4 persembahan iaitu pentomin, berpantun + sketsa, sketsa musikal dan tarian (sumazau). Semua berikan yang terbaik n mantap-mantap belaka. Hu3. Pastu kami diselitkan dengan sesi belajar kuda kepang. Hu3. X senang kot... :P. Pastu kami di sajikan dengan Barongan. Haaa. En Omar kena culik kot ngan barongan. Ha3. 1st experience tgk barongan. Tp x berapa menjadi diaorg wat sebab sekejap sangat. Tp overall. Mantap. Kemuadian kitaorang sudahi dengan sesi bergambar bersama barongan dan sesi bersalaman.

Kuda Kepang

Tarian Sumazau ke? :P

Nak Belajar kuda kepang gak :)

Ni barongan

Hambik nak... berkumpulan la pulak

Di manakah barongan? Hilang dalam ramai. Sepertinya realiti kehidupan

Ahad, last day dah, biasa lah majlis penutup. Sarapan cam biasa, banyak judah nya. Hu3. Pastu lepak bersama famili angkat. Then kol 10, ktorang gerak ke rumah induk untuk rehersal dan seterusnya majlis penutup. Apa kejadah kah majlis penutup ada rehersal? Sebab kami yang handle menda tu n majlis itu nanti akan diserikan dengan kehadiran YB Noriah. Timbalan Menteri kot. Huuu... Before majlis setat, aku sempat tgk mencanting batik, naik 'gondola' Malaysia n naik beskal tua. Huuu... Majlis penutup berjalan lancar. Pastu bersama-sama YB, kami makan nasi ambeng. Yeahhhh. Sebenarnya, nasi ambeng ni nasi makan dalam talam, cuma yang speselnya, satu talam dapat separuh ayam n ada beberapa jenis ciri-ciri lain yang menyebabkan ia dinamakan nasi ambeng. Cedap. Kembung perut aku. Siap je makan. Sesi bersalaman ngan sumer keluarga angkat n photoshoot. Tup-tup bas da sampai. Kami pon bergerak dan singgah di beberapa IKS yakni bahasa panjangnya Industri Kecil Sederhana. Melawat kilang nata d' coco, ladang mangga, kilang bahulu n kilang kerepek. Huuu.... Selesai sudah prog RMWD Parlimen Sepang kali ni. Komen aku... prog kali ni best n ada beberapa kelemahan dari segi pengurusan yang kita boleh perbaiki seterusnya. Dan kita tak dapat memenuhi expectation setiap orang. Kita buat apa yang kita mampu je k. :D.

Eceh pak, posing maut nampak :P

Yang kat tgh tu Mak Yam

YB Noriah


RAKAN MUDA WAWASAN DESA PARLIMEN SEPANG

Check this out for more info
Izzah
SRM Cyberjaya
Ikhwan
Nasrul

C ya.......


2 comments:

budak cun :D said...

cam kenal jer budak yg menari tarian sumazau tu..huhu...

fauzan said...

kompem ah kenal... huk3

kata budak cun... hik3