Friday, December 12, 2008

Mata Angin Melayu

Assalamualaikum WBT

Menarik penemuan kali ni. Sila baca.

Saya dicabar oleh seorang rakan karib. Beliau menegaskan bahawa menggunakan Inggeris sebagai bahasa ekspresi di dalam keluarga itu tidak mengurangkan “keMelayuannya.”

Saya tetap mengatakan bahasa itu adalah wahana yang membawa masuk dan membentuk memori bangsa. Bahasa Melayu akan membentuk himpunan memori bangsa Melayu. Bahasa Inggeris akan membentuk himpunan memori Inggeris. Dan apabila himpunan memori kita berubah dengan banyaknya, maka jati diri kita juga turut berubah. Jikalau sedikit, mungkin tidak banyak perubahan yang ketara; berubah tetap berubah.

Buktikan katanya!

Lalu saya meminta, “Berikan saya nama mata angin dalam bahasa Melayu!”

“Apa mata angin?” kata beliau.

“Cardinal points atau cardinal directions,” kata saya.

“Apa?” Tanya beliau lagi.

Lalu saya tunjukkan rajah ini.

Dengan cepat beliau menjawab, “Utara, selatan, timur dan barat!” sambil tersenyum tanda berjaya.

“Baik,” kata saya “berikan lapan mata angin pula!”

“Buat apa?” Kata beliau lagi.

“Jawab!” perintah saya.

“NE = utara timur, SE = selatan timur, SW = selatan barat, dan NW = utara barat,” sekarang tanpa senyuman.

Lalu saya berkata “Pernah atau tidak mendengar perkataan timur laut, tenggara, barat daya dan barat laut ??? Itu baru mata angin Melayu. Lihatlah memori Melayu anda sudah separuh digantikan oleh memori Inggeris!”

Kami diam sahaja. Saya memikirkan tentang dua perkara. Pertama, rupa-rupanya penguasaan bahasa Inggerisnya pun tidak seberapa!Kedua, himpunan memori Melayunya yang mula terhakis, dan peradaban Melayu yang akan luntur.

Saya tidak dapat membaca apa yang ada dalam minda sahabat saya itu.


Petikan Utusan Pengarah UPSI

0 comments: