Friday, June 27, 2008

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

Sisip


perubahan


Angin perubahan dalam Spirullina FC

Haluan sekarang yang tidak meneladani tujuan penubuhan

Apakah masanya aku mengundurkan diri?

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

BerSih

BerSih. Apa yang bersih? Bukan mahu bercerita tentang PRU 12 baru-baru ni. Tapi BerSih di MMU. Ternyata serbuan dari pihak imegresen baru-baru ini meniggalkan impak yang begitu mendalam dalam kehidupan seharian di MMU. Terasa sungguh kehilangan para pekerja asing. BerSih. Diberitakan, kebanyakkan warga asing yang bekerja di MMU ini tidak mempunyai permit kerja yang sah. Kebanyakkan mereka hanya mempunyai paspot sahaja. Maka banyaklah kedai makan dan minuman yang terpaksa bungkus sehari dua ni. Yang tinggal hanyalah kedai mamak sahaja. Pihak pentadbiran harus melakukan sesuatu agar keadaan ini tidak berterusan dan terus menyeksa perut para pelajar. Ketiadaan pekerja asing ini juga dirasai di bahagian pembersihan. Tiada pekerja untuk menjalankan kerja-kerja pembersihan di tempat-tempat yang kritikal seperti tandas dan ‘pantry’. Namun, aku agak keadaan ini hanya bersifat sementara namun perubahan harus dilakukan segera.

Aku sedang meneliti isu kenaikan harga minyak yang kelihatan kurang panas. Pada aku, kenaikan yang terlalu tinggi dan mendadak ini menyebabkan rakyat terlalu marah sehingga tidak mampu untuk bertindak kerana pada pandangan rakyat mungkin, kerajaan sudah terlalu lemah dan tiada gunanya memprotes keputusan ini. Yang diharapkan sudah lena mungkin. Pelan untuk mengatasi kenaikan harga yang baru diwar-warkan dilihat sebagai hanya satu wadah untuk mangaburi mata rakyat kerana penguguman pelan ini hanya dibuat setelah 1 bulan pengumuman kenaikan harga minyak. Meneliti blog para YB pro, tidak banyak yang ditulis mengenai kenaikan harga minyak, namun mereka lebih berminat untuk menulis tentang ‘topeng anwar’ dan ‘bom altantuya yang tidak akan selesai’. Akan dikupas seterusnya untuk entri pada tajuk yang sepatutnya.

Wednesday, June 25, 2008

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

Ceritera

Assalamualaikum WBT

Dah lama rupanya tak meng’update’ blog ni. Setelah lama ku cari ilham apa yang nak dimuatkan. Akhirnya aku berkeputusan untuk bercerita. So, kalau ada yang sudi yang nak baca silakan, andai ada yang kurang berminat maka ia hanyalah nukilan aku sendiri :P

Bermula cuti semester lepas, macam biasa aku pulang ke Changlun, Kedah. Melepaskan penat kota di desa plaks. Tapi seminggu jer. Tak lama pun. Kemudian aku kembali ke bumi bertuah Cyberjaya untuk minggu orientasi. Tapi seminggu yang pertama dihabiskan untuk binding camp. Di kelolakan oleh Alvin, akhirnya berjaya kami temui satu titik persamaan antara kami. Banyak jugaklah aktiviti yang berlaku. Dapat la aku kasut baru sebijik. Minggu kedua pula untuk orientasi. Bermula lah tugas kami secara rasmi sebagai OC. Acet. Registration yang agak smooth dan aku ditugaskan sebagai Campus Runner yang tak berlari. Nama je Runner, tapi static je aku kat central plaza tu. Hu3. Untuk orientasi kali ni, aku bertugas sebagai Mobile OC, berlainan dengan tugasan aku dahulu sebagai Vanue OC di Melaka. Agak-agak tak yakin, tapi ku redah jua Jebat. Dapat plak partner Lee Chui Chui. A great girl with a lot lot of spirit. Mungkin sebab dia minat wushu kot. Hu3. Tapi aku enjoy bekerja dengan dia. A lot of things learned. Aku ngan Lee bertugas menjadi mobile group 16. Dapat la 23 orang freshie. Jumlah yang agak kecil berbanding group lain. Dan ini memudahkan aku untuk lebih mengenali budak-budak ni. Banyak sangat nak citer. Tapi aku rasa nak simpan jer lah. Kalu korang nak tahu pengalaman dan feel dia, aku cadangkan korang experience sendiri menda ni. Berakhir orientasi, semua perasaan ada. Hu3. Akhirnya menyebabkan aku jatuh demam, batuk dan selsema. But it’s all comes to this word PASSIONNNN!!! That keeps us enthusiast for all the time. Not to forget the metaphor :p

Kemudian bermula la plak program mentor mentee. Aku pon tak tahu lagi keerkesanan projek ni. Tapi ok-ok je la kot. Kita usahakan jelah menda baik nih. Moga-moga hasilnya juga baik. Kemudian ada pulak opening ceremony untuk Sport complex yang baru. Aku jadi ball picker jer. Tapi mantooop. Walaupun dalam keadaan demam. Masih lagi passion. Hu3. Last-last aku tersungkur sendiri di atas katil. Hu3. Pastu pulak ada orang cakap aku makin kurus :D

Dalam pada aku dok seronok-seronok tu sempat jugak aku mencuri masa hari Jumaat untuk menjengah atuk aku kat Parit Raja, Johor. Aku drive ngan mak cik aku ngan nenek aku dari kelantan. Aku je yang tahu jalan ke Parit Daun, jadi nak tak nak aku kena ikut gaks. Lagipun da lama tak jenguk diaorg kat sana. Sedih tgk atuk. Dah tak leh bangun dari katil dah. Ermmm….. Biarlah citer tu kat sana eik.

Disebabkan aku menjadi seorang mentor. Makanya aku dan kawan-kawan mentor lain ditempatkan kat HB1. hujung dunia MMU. Hu3. Sobar je lah. Nak angkat barang aku dari setor tingkat 5 HB2 ke bilik baru aku, HB1 tingkat 5. Patah pinggang pak cik. Dengan pertolongan sahabat-sahabat, makanya kerja itu mudah la sket. Mekaceh kawan-kawan.

Kelab Marhaban MMU (ada ker??), aku pon x tahu. Tapi yang penting, aku wat persembahan marhaban ngan Far East. Wah3…. Artis le tu :P. Sebenarnya, ada forum kat Bangi, kami 3 kereta pegi. Ada bawak budak-budak skali. Tengok-tengok ada persembahan Far East, makanya Ustaz Rozi pon panggil la kami menumpang kepala lutut. Hu3. Pastu aku, Bazli, Rasif ngan Ustaz Hanif pegi kat PICC. Tengok pertandingan akhir Akademi Al Quran. Best wooo. Qari ngan Qariah tu baca. Tapi juri, Ustaz Razi Kamarul baca lagi best. Hu3. Dipertemukan sekali lagi dengan Far East, tapi bawah pentas je lah. Sebab arits jemputan malam tu ialah Hijjaz. Hu3.

Spirullina FC is on the run to clinch their first league title. Hu3. Ayat tak leh blah. Tapi dah ada improvement sket permainan kami. Dengan suntikan-suntikan pemain baru, diharap dapatlah menambah kekuatan yang sedia ada. Doakan kami menang musim ni.

Aku rasa dah cukup panjang kot entri kali ni. Nanti aku update sket2 la eik. Demam batuk selsema aku pon da ok sekarang. Alhamdullilah. Cuma ada sakit mata sket-sket. Moga-moga cepat sembuh. Nanti aku update menda lain eik. :D Takut korang bosan dengar aku cerita ntah apa2.

C ya

Wassalam

Wednesday, June 18, 2008

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

Buzzy Days

Assalamualaikum WBT

What a buzzy weeks. OC Binding Camp, Orientation and 1st study week. Tired but enjoyable. Not to mention the flu and cough I got as the souvenirs from the orientation. Still to get my feet on the ground thus limit me to update my blog. I will update as soon as possible.

C ya

Wednesday, June 4, 2008

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

Pisang Dan Hati



Banana


Maryam, guru kelas Tadika menganjurkan satu permainan yang sungguh menarik untuk murid-muridnya. Setiap murid diminta membawa beg plastik yang berisi pisang yang tertulis nama orang yang paling mereka benci ke kelas pada esok hari. Jadi, jumlah pisang yang perlu dibawa bergantung kepada jumlah orang yang dibenci.

Keesokan harinya, setiap murid membawa beg plastic berisi pisang masing-masing. Ada yang membawa tiga biji, ada juga lima biji dan paling banyak lapan biji. Semuanya sudah ditulis nama orang yang paling mereka benci.

“Sekarang simpan pisang tu. Jangan lupa bawa ke mana sahaja kamu pergi selama seminggu. Inilah permainannya. Selepas seminggu, kita akan tahu keputusannya” beritahu Cikgu Maryam.

Kanak-kanak tersebut menyimpan pisang masing-masing di dalam beg. Hari demi hari berlalu, pisang tersebut mula berbintik-bintik dan akhirnya menjadi busuk . Kanak-kanak itu mula merungutdan marah. Mereka tidak menyukai permainan itu lagi kerana selain beg berat, badan berbau busuk. Ada yang menangis, enggan meneruskan permainan.

Seminggu berlalu, pagi-pagi lagi murid-murid Maryam sudah bersorak. Permainan sudah tamat. Tidak ada lagi beban dan bau busuk yang perlu dibawa.

“Okey semua, apa rasanya bawa pisang dalam beg ke sana ke mari selama seminggu?” tanya Cikgu Mayam.

Semuanya serentak mengatakan mereka benci permainan itu. Mereka hilang kawan, sering diejek dan terpinggir. Lebih teruk lagi, terpaksa tidur, makan, mandi, bermain dan menonton TV dengan bau busuk.

“Itulah sebenarnya yang berlaku kalau kita simpan perasaan benci pada orang lain dalam hati. Bau busuk kebencian itu akan mencemari hati dan kita akan membawanya ke mana saja kita pergi. Jika kamu sendiri tidak boleh tahan dengan bau pisang busuk hanya untuk seminggu, cuba bayangkan apa akan jadi kalau kamu simpan kebencian sepanjang hidup kamu” beritahu Cikgu Maryam.

Maryam mengingatkan anak muridnya supaya membuang jauh-jauh perasaan benci daripada membebani hidup. Kemaafan adalah yang terbaik. Menyayangi lebih baik darpada membenci…!


Petikan dari Web Tentang Cinta