Sunday, November 23, 2008

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

PPSMI gagal?

Assalaualaikum WBT

Wahh... tajuk yang memberangsangkan... kan3... ada tanda soal kat tajuk entri kali ni. Kenapa? Sebab aku nak tahu jugak pendapat korang dalam hal ni.

Mungkin dalam akhbar atau berita perdana kurang mengutarakan isu ni. Dan keputusan UPSR pon dah lama diumumkan. Jadi isu ni agak reda sket. Tapi dalam kelesuan isu ni, pihak GAMIS dan PKPIM telah pun melancarkan gerakan anti PPSMI.

Jom kita tengok sekejap angka keputusan UPSR 2008.

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom berkata daripada 518,616 calon UPSR seramai 46,641 orang atau 9.2 peratus mendapat semua A dalam matapelajaran yang mereka ambil, berbanding 7.8 peratus lima tahun sebelumnya.

Peningkatan juga jelas berlaku pada bilangan calon yang menjawab sepenuhnya soalan Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris meningkat dengan seramai 159,234 pelajar menjawab soalan Sains dalam Bahasa Inggeris berbanding 1,324 orang tahun sebelumnya,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini bagi mengumumkan keputusan UPSR 2008.

Beliau berkata bagi soalan Matematik, seramai 238,153 pelajar menjawab sepenuhnya di dalam bahasa Inggeris berbanding 1,075 pelajar pada tahun 2007.

“Semua calon dibenarkan menjawab soalan menggunakan Bahasa Inggeris sepenuhnya atau Bahasa Melayu atau bahasa ibunda atau bercampur-campur dalam bahasa Inggeris, Melayu dan ibunda,” kata beliau.

Alimuddin berkata pencapaian keputusan yang menggalakkan juga dicatat bagi lima mata pelajaran, termasuk di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) iaitu Bahasa Melayu Pemahaman, Bahasa Melayu Penulisan, Bahasa Inggeris, Bahasa Cina Penulisan, Bahasa Tamil Penulisan dan Sains. -Sumber Bernama

KOTA BHARU: Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berpuas hati dengan keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2008 seluruh negara walaupun berlaku penurunan bilangan murid yang memperoleh 5A.

Beliau berkata, ini kerana jumlah murid yang memperoleh keputusan 4A meningkat selain bilangan calon UPSR yang gagal semakin berkurangan.

“Secara keseluruhan, keputusan UPSR tahun ini baik, tidak ada keputusan melonjak tinggi atau menurun secara serius sekali gus menunjukkan selepas enam tahun pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) tidak menjejaskan kedudukan murid dalam peperiksaan itu,” katanya. –Sumber Harian Metro

Persoalan di sini ialah, sejauh mana keberkesanan PPSMI setelah 5 tahun dilancarkan yakni sejak 2003? Benar, mungkin keputusan UPSR 2008 adalah yang terbaik berbanding 5 tahun lepas. Tapi adakah lebih baik ketika subjek Sains dan Matematik menggunakan Bahasa Melayu? Jelas terdapat peningkatan yang baik dalam subjek lain, namun subjek Matematik tidak tersenarai antara subjek yang meningkat.

Pada pandangan aku, sebaiknya Matematik dan Sains kembali di ajar dalam Bahasa Melayu kerana ia dapat meningkatkan pemahaman pelajar dan bukanlah untuk memuaskan statistik semata-mata. Kebanyakkan guru juga lebih suka mengajar dalam bahasa Melayu kerana pelajar dapat paham dengan lebih cepat. Cuma kadang-kadang cikgu guna bahasa Inggeris ketika pegawai Pejabat Pendidikan Daerah datang buat penilaian. Hu3. Kan dah kantoi.

Takkan aku nak kutuk je kan. Nak kutuk mestilah bagi idea untuk penyelesaian jugak. Kan3. Baru betul. Hu3. Bagi aku, kita boleh memasukkan elemen Sains dan Matematik itu ke dalam subjek bahasa Inggeris. Kiranya dalam silibus BI tu ada la diselitkan pengetahuan Sains dan Matematik. Kan3.

Haa…. Apa pulak komen korang?

Saturday, November 22, 2008

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

RMWD Parlimen Sepang @ Kg Sungai Haji Dorani (Sabak Bernam)

Assalamualaikum WBT

Hujung minggu lepas, aku ikut sama rombongan SRM Cyberjaya ke Kg Sungai Haji Dorani di Sabak Bernam untuk mengikuti program Rakan Muda Wawasan Desa. Sampai hari jumaat, aku ditempatkan di rumah Pak Manan ngan Mak Yam bersama-sama Zumi ngan Fahmi Kuyu. Best je kampung ni. Bendang aje kiri kanan. Rumah pon atas sawah sama kes cam ayah aku. Sampai je terus makan. Diaorang ni senang layan anak angkat, al maklumlah, kami ni pun dah anaks angkat dia yang ke 90++. Ha3. Abes makan je, ayah ajak g pantai. Huu... layan angin malam. PAtu gerak pulak ke pekan Sg Besar usha-usha tempat. Sempat singgah japp kat warung minum2. Berjiwa muda tol la ayah aku ni. Hu3. Borak-borak, mata pon da ngantuk, kami pon gerak balik ke rumah. huu... sampai-sampai je terus mintak izin nak rebahkan badan... huuu.... sungguh bersopan santun kami ni kan :P

Kuyu n Zumi Khusyuk mendengar cerita

Ayah dok ngacau air sambail mantap bercerita

Esoknya, pas solat subuh, layan matahari terbit kat tangga ngan zumi n kuyu. Best, angin pagi kampung. Hu3. Pastu kami sarapan. Mak masak nasi goreng. Mantop. Kuih 2 jenis. Layan tol diaorg nih. Pastu kami ciap2, nak ke masjid untuk aktiviti gotong-royong. Ni subjek wajib dalam wawasan desa. Hu3. Mesti ada gotong royong. Licin jugak la masjid tu ktorg kemaskan. Hu3. Pastu aktiviti menanam pokok kenangan. Ntah pokok apa yang di tanam aku pon tak tahu. Hu3. PAstu gerak ke rumah Pak Yatim untuk makan tengahhari. Patutnya nasi ambeng. Tapi tak jadi. Tukar Menu lain. Tapi x pe. Layan jugak. Sementara setengah kumpulan membantu di dapur, setengah lagi kumpulan buat persiapan untuk persembahan pada sebelah malam. Pasu, makan... perghh... layan. Siap menambah lagi tu... dulang sebelah la. a3. Dulang ktorang pon sama. Best taw makan dalam talam. Hik3. Banyak kenangannya. Pastu solat zohor berjamaah. Rumah Pak Yatim ni memang besar n lapang sangat2. Hu3. Pastu apa lagi. Masuk la bendang. Dapat kat budak-budak ni jahanam bendang orang. Hu3. Buat sawah x sampai 15 min, pastu ktorqang g lari2 atas batas sampai kat tali air. Kat tali air, berendam. Maka ada pula isytihar perang lumpur. Ishk3. Tapi aku terselamat laaa. Selesai jahanamkan padi orang, kitaorang pon mancing ikan kat parit (je...). Dapat la 3 ekor ikan puyu. Ha3. Ok la tu. Dapat jugak jambu air, pemberian tuan rumah kat spot ktorang mancing. Ramah. Begitulah barangkali ahli-ahli kampung ni. Dapat la se'palstik' jambu air. Pastu kat parit, tengah jalan tu, ada pulak burung wak-wak sangkut kat mata kail yang ditinggalkan orang kat parit. Kami pon memulakan kerja-kerja menyelamat. Hu3. Selamat la kot burung tu.... ha3. Pastu siap semua, kami pulang ke rumah induk untuk sambung persiapan malam persembahan. Kol 645 masing-masing pulang ke rumah.

Semangat nak gotong royong nih :P

Pokok Kenangan

Indah Damai

Control macho bang :D

Sesi menjahanamkan padi

Mancing pon kena feel :)

Haaaa... sambung yang malam pulak. Malam persembahan. Starting pon da mantap dah. Ada kuda kepang kot. Tapi pakaian daiorg x lengkap sebab malam sebelumnya diaorang da pakai untuk persembahan tempat lain. Hu3. Dari pelajar ada 4 persembahan iaitu pentomin, berpantun + sketsa, sketsa musikal dan tarian (sumazau). Semua berikan yang terbaik n mantap-mantap belaka. Hu3. Pastu kami diselitkan dengan sesi belajar kuda kepang. Hu3. X senang kot... :P. Pastu kami di sajikan dengan Barongan. Haaa. En Omar kena culik kot ngan barongan. Ha3. 1st experience tgk barongan. Tp x berapa menjadi diaorg wat sebab sekejap sangat. Tp overall. Mantap. Kemuadian kitaorang sudahi dengan sesi bergambar bersama barongan dan sesi bersalaman.

Kuda Kepang

Tarian Sumazau ke? :P

Nak Belajar kuda kepang gak :)

Ni barongan

Hambik nak... berkumpulan la pulak

Di manakah barongan? Hilang dalam ramai. Sepertinya realiti kehidupan

Ahad, last day dah, biasa lah majlis penutup. Sarapan cam biasa, banyak judah nya. Hu3. Pastu lepak bersama famili angkat. Then kol 10, ktorang gerak ke rumah induk untuk rehersal dan seterusnya majlis penutup. Apa kejadah kah majlis penutup ada rehersal? Sebab kami yang handle menda tu n majlis itu nanti akan diserikan dengan kehadiran YB Noriah. Timbalan Menteri kot. Huuu... Before majlis setat, aku sempat tgk mencanting batik, naik 'gondola' Malaysia n naik beskal tua. Huuu... Majlis penutup berjalan lancar. Pastu bersama-sama YB, kami makan nasi ambeng. Yeahhhh. Sebenarnya, nasi ambeng ni nasi makan dalam talam, cuma yang speselnya, satu talam dapat separuh ayam n ada beberapa jenis ciri-ciri lain yang menyebabkan ia dinamakan nasi ambeng. Cedap. Kembung perut aku. Siap je makan. Sesi bersalaman ngan sumer keluarga angkat n photoshoot. Tup-tup bas da sampai. Kami pon bergerak dan singgah di beberapa IKS yakni bahasa panjangnya Industri Kecil Sederhana. Melawat kilang nata d' coco, ladang mangga, kilang bahulu n kilang kerepek. Huuu.... Selesai sudah prog RMWD Parlimen Sepang kali ni. Komen aku... prog kali ni best n ada beberapa kelemahan dari segi pengurusan yang kita boleh perbaiki seterusnya. Dan kita tak dapat memenuhi expectation setiap orang. Kita buat apa yang kita mampu je k. :D.

Eceh pak, posing maut nampak :P

Yang kat tgh tu Mak Yam

YB Noriah


RAKAN MUDA WAWASAN DESA PARLIMEN SEPANG

Check this out for more info
Izzah
SRM Cyberjaya
Ikhwan
Nasrul

C ya.......


Thursday, November 20, 2008

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

Buah untuk korang

Assalamualaikum WBT

ni ada buah angan untuk korang... jumpa kat Dunia Penyair

Doa Dan Wasiat

Aku tidak berdoa untuk anak-anakku
menjadi kaya
kerana kaya akan
membencinya orang tak punya

Aku tidak berdoa untuk anak-anakku
menjadi senang
kerana senang akan
menyesatkan jalan pulang

Aku tidak berdoa untuk anak-anakku
menjadi orang berkuasa
kerana yang berkuasa akan
merampas kebebasan manusia

Aku tidak berdoa untuk anak-anakku
menjadi orang terhormat
kerana mereka akan
membohongi isteri dan pengundinya

Aku hanya berdoa untuk anak-anakku
bahagia di dunia sentosa di akhirat
kerana bahagia di dunia
tak merampas wang ahli neraka
sentosa di akhirat
tak mencabut bahagia ahli syurga.

Suratman Markasan
Washington DC
25 September 1988

p/s: apa wasiat aku? :D

Monday, November 17, 2008

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

Self Titled

Assalamualaikum WBT

Opppsss. Salah orang seberang pulau boleh nampak, salah sendiri depan mata pon terkial-kial nak ngaku. Asyik nak cari salah orang je... carilah kebaikan orang tu... kan lebih baik dan bermanfaat dari dok menambah busuk di hati (refer ke posting Pisang Dan Hati) ye... renung-renungkan dannnnnn selamat beramal :)


Nota kaki: Baru pulang dari desa...