Wednesday, April 29, 2009

Baik Sangka

Assalamualaikum WBT

Ketika mana membaca tulisan Ustaz Nik Abduh mengenai ayahandanya, Tok Guru Nik Aziz yang bertulis

Ayahanda seorang yang hebat. Antara kehebatannya adalah ‘husnuzhan’ dengan semua orang. Semua orang boleh hidup di sekelilingnya. Pembantu, pengampu, pencacai dan sesiapa pun. Tolak babi dan anjing! Tuhan membalas atas pekerjaan masing - masing.


aku tersedar, aku telah lama hilang sifat itu. Ketika mana manusia mencaci aku, aku mengikut rentak mereka mencaci kembali. Mengapa harus aku turuti gaya mereka? Tidakkah aku serupa dengan mereka? Moga aku mampu berhusnuzhan kembali kerana aku yakin, ketenangan akan datang sesudah itu.

4 comments:

nik said...

hahh..
tahu x per..
penat sy nak kena dengar 2x..
huhu\

fauzan said...

alaaa... sket2 je... biasa la orang muda... darah muda :D

sekarang da insaf daaa~~~

izzahmeor said...

salam..

husnu dzon dalam setiap perkara..
itu yg paling terbaik..

sentiasa berbaik sangka dengan Allah, and dlm masa yg sama, baek sangkan sesama makhluk...(if kita baek sangka, Allah akan tolong permudahkan kehidupan, if slalu buruk sangka, makin Allah akan bebankan kita dengan kahidupan..)

fauzan said...

tepat sekali cik izzah :D

InsyaAllah... kena yakin dengan segala ketetapan Allah :)