Saturday, October 31, 2009

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

Me

Assalamualaikum WBT

me
may not the prince charming
neither the macho guy
nor have the best grades
but
me
shall live my life the fullest
bring the smiles of the others
and hope
the world will be a better place

Wednesday, October 21, 2009

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

Review Buku: Terasing

Assalamualaikum WBT


Tajuk: Terasing
Penulis: Hilal Asyraf
Penerbit: Telaga Biru
Tahun: 2009

Hidangan utama novel ini jelas iaitu rendang tok akibat diasingkan oleh ukhuwah atau persahabatan. Satu perkara yang aku tertarik ialah akhirnya, novel yang berlatar belakangkan Malaysia. Sejak aku mula belajar membaca novel, jarang benar dapat membaca novel yang menggunakan latar belakang Malaysia, kebanyakkannya menjadikan negara-negara di Timur Tengah atau belakang rumah aku United Kingdom sebagai latar belakang. Tahniah buat Hilal Asyraf. Keseluruhannya novel ini menarik untuk dibaca (2 jam je boleh habis).

Biasalah, kalau dah review, mesti aku nak komen. Watak Saifullah (kecil) sempurna sangat wataknya. Mendapat tarbiyyah sejak dari sekolah menengah, hebat bersilat, mendapat isteri yang solehah, anak yang soleh, kerja yang mantop (gaji RM 10000), bapa mertua antara 10 orang yang terkaya di dunia dan lain-lain. Bukan apa, tak best sangat kalau watak utamanya terlalu sempurna. Tiada 'twist' dalam penceritaannya, menjadikan jalan ceritanya boleh di agak oleh pembaca.

Namun begitu, novel ini aku sarankan untuk dibaca kepada semua sahabat-sahabat dan banyak pengajaran-pengajarannya. Begitu sarat sekali, ambillah yang mana termampu.

Terima kasih kepada cik kupu-kupu anfal kerana meminjamkan buku ini semasa cuti semester ini. Nak pinjam? Kena tanya tuan punya buku lah :D

Wednesday, October 14, 2009

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

Betul ke ni?

Assalamualaikum WBT

1Malaysia telah membuktikan kejaguhannya dengan memenangi pilihan raya kecil Bagan Pinang dengan majoriti 5435 undi berbanding 2333 undi pada PRU 12 lepas. Dengan pilihan raya kecil sebelum ini, dimana 1Malaysia telah tewas di setiap kawasan kecuali di Batang Ai (Sarawak) telah memberikan harapan menggunung kepada Pakatan Rajyat untuk sekali lagi mencipta kejayaan, namun hampa. Logik atau tidak, diterima akal atau tidak jumlah majoriti itu tidak penting. Yang penting mereka menang dengan majoriti yang sebesar mungkin. Sungguh tidak dapat diterima akal, dahulunya menang dengan majoriti 2000 undi sahaja, tapi kini mampu meraih majoriti sebanyak 5000 undi. Apakah manipulasinya? Atau apakah rakyat sudah bosan, asyik2 PR saje yang menang Pilihan raya kecil?

Apa pendapat anda?

Monday, October 5, 2009

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

Salah Guna Media

Assalamualaikum WBT

Calon-calon yang bertanding dalam Pilihanraya Kecil Batang Pinang memulakan kempen masing-masing setelah tamat hari penamaan calon. Tan Sri Isa Samad yang bertanding atas tiket UMNO merupakan calon 'favourite'. Zulkefli Mohamad Omar pula dikatakan mampu memberi kejutan. Bagi saya, selagi undi pos dijalankan, maka Pakatan Rakyat tidak mempunyai peluang- "zero chances" untuk menang. Hari penamaan calon dah pun dikontroversikan dengan cerita AMT Umno, Datuk Azeez ditumbuk beberapa pemuda yang dikatakan pemuda PAS. Adakah benar dakwaan itu, ataupun mungkin beliau berhutang Along, dan dipukul kerana tidak membayar hutang? Ha3. Itu kita tidak tahu.

Aku sebenarnya bukan nak cerita sangat menda-menda kontroversi tu. Aku nak citer menda lain. Al kisahnya bermula, bila aku dok beraya umah mak cik aku. Selesai solat maghrib dan melambai kepada tetamu terakhir, kami pun duduklah merehatkan perut dan badan yang dah agak kepenatan. Bukak laa TV3 nak dengar berita. Pastu aku dengar pembaca berita menyebut lebih kurang "DILARANG MENGIBAR BENDERA PARTI-PARTI YANG TIDAK BERTANDING" bla... bla... bla. Pastu diaorg tunjuk laa video sket, ada bendera PAS, PKR, DAP, UMNO dan Barisan Nasional. Pelik betul arahan diaorang nih. Takkan lah tiba-tiba nak kibar bendera SUPP plak kat situ. Bangang. Kalau betul nak kibar bendera parti yang bertanding sahaja, JANGAN KIBAR BENDERA BARISAN NASIONAL. Bendera UMNO sudahlah. Pakatan Rakyat memang tak de bendera lagi.

Pada pendapat aku la kan, tujuan diaorang buat begitu sebab diaorang tahu, yang ramai sokong PR ialah PKR bukan PAS. Mereka nak psiko la sket kan. Dengan pergelutan dalaan PR lagi. Mereka nak cuba hilangkan kepercayaan rakyat terhadap PR. Ni pendapat aku je la. Apa pendapatan korang?