Thursday, November 18, 2010

Roti Sedap

Assalamualaikum WBT

Malam yang hening. Perut aku menginjak-injak kedasar, memberontak mahu diisi. Aku akur. Dengan langkah malas, aku turun mencari makanan yang halal. Dilema. Antara kedai mamak ataupun 'western' bajet.

Aku ke kedai mamak dulu, menjenguk makanan yang ada. Kemudian pandangan aku bertaut dengan mamak kedai tu. Tautan tu tak lama. Aku cepat-cepat blah. Risau pulak nanti, dilletak ubat guna-guna dalam nasi goreng mamak aku. Selang kedai air. Berdiri megah, kedai 'western' bajet yang agak berjaya. Aku tenung menu. Banyak, namun semuanya tak mampu menambat hati aku. Aku blah. Rugi pulak kalau aku bayar rm5 untuk makanan yang tak mempu memberi kepuasan.

Aku berfikir. Dalam keadaan perut yang tidak menyenangkan, aku ambil keputusan untuk makan roti. Selang kedai komputer, ada kedai runcit yang hidup segan mati tak mahu. Aku masuk dengan pantas, capai roti coklat kemudian bayar. Aku order air nescafe 'ais kurang'. Duduk dekat satu port yang memblehkan aku usha amoi-amoi yang singgah makan.

Suapan pertama. Kurang sedap roti ni.

Aku mengomel, "Tak sedap langsung roti ni. Roti apa la ni....". Aku selak plastik roti. "Ceh, patut la, roti cap 'Roti Sedap' rupanya ...".

0 comments: