Sunday, December 19, 2010

Angan YB

Assalamualaikum WBT

Umur gua baru menginjak 23 tahun. Masih muda dan seorang pelajar sepenuh masa. Jadi pastilah blog gua tiada cerita fasal gosip-gosip staf di ofis atau pakaian nikah kahwin gua. Oleh kerana gua juga tidak bercuti ke Bandung sempena cuti hujung tahun, bersantai-santai di Sg Gabai atau bermandi-manda di Sg Chilling, makanya gua ada banyak masa untuk merenung masa depan gua yang agak gelap ketika ini.

***

23 Januari 2019.

Gua sedang mengelap tayar kereta Nissan Fairlady Hybrid gua yang calar terkena duri ketika melawat dan memberi sumbangan kat rumah orang terbakar di Kampung Teluk Hang. Gua menggeleng kepala. "Ini tak boleh jadi ni. Nak kena angkat kereta baru ni.". Kemudian gua garu kepala. "Gaji YB tak masuk lagi, mana nak cekau duit ni.".


Kemudian, gua terdengar satu suara halus membisikkan rancangan baik punya. Gua keluarkan IPhone 8G. Gua 'skrol' kebawah. Jumpa. Lim Tat Balak. Gua tekan 'call button'.

"Alooo, Lim Tat. Mau projek ka?.". Gua tanya yakin. "Mesti mau." jawab Lim Tat pantas. "Ok. Macam biasa... 50-50. Esok datang ofis, amik fail.". "Alrite, bos. Esok saya kasi angkat itu fail.". Jawab Lim Tat gembira macam orang kena nombor ekor.

Gua senyum je sambil mengusap perut gua yang buncit akibat makan duit haram. Kepala gua merewang kereta Rolls Royce Hybrid yang bakal 'park' di 'porch' rumah gua yang berharga RM15 juta ni.

***

'Allahuakbar, Allahuakbar...' Laungan azan menghentikan lamunan gua.. Pantas gua beristighfar, berdoa minta dijauhkan dari rezeki yang haram.


5 comments:

Hanani said...

hahaha. lawak kot. mak aii. berangan je ye. isk3. =)

Al said...

haha jauh sgt temenung tu

fauzan said...

hanani: saje je wat cerita =)). isi masa lapang

ali: jauh ko abe ali? nok jadi YB keno mikir jauh. ko guano? ha3

nik said...

br berangan jd YB dah pikir yg haram..
x jauh mana laa tuh pemikiran YB ye
klu masuk acara lompat jauh, x cecah pasir kot lg. bkn terlebih pasir ye..:P

fauzan said...

ha3. ini Yb berangan lbh. bukan fikir lebih =))

uit. ada pasir lebih ka? brapa mau jual? =P