Monday, June 21, 2010

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

Mansuh UPSR, PMR

Assalamualaikum WBT

Terkezut jugak ambe. Ntah ribut tsunami mana ntah, dah tiba-tiba je nak mansuhkan UPSR dan PMR. Tapi aku tak cepat melatah. Duduk. Fikir dengan tenang.

Sistem pendidikan kita memerlukan transformasi. Itulah hakikatnya. Namun cadangannya seolah-olah macam keterlaluan kerana pernyataan dari Kementerian Pendidikan itu tidak disertai dengan hujah yang revelan ataupun rangka rancangan untuk meberi sedikit gambaran kepada rakyat jelata. Dek kerana tidak nampak relevannya atau rangka rancangan yang ingin dilakukan untuk memansuhkan UPSR dan PMR, maka ramailah yang melatah.

Aku bukanlah kaki ampu kerajaan, dan juga bukan seorang yang menganggap apa jua rancangan dari kerajaan itu tidak baik.

Aku amat menyokong sebarang transformasi terhadap sistem pendidikan kita. Namun sebarang transformasi itu mestilah mempunyai rangka awalnya. Apa perancangannya. Janganlah diumumkan sahaja perubahan itu, tapi tiada rangka dan tidak bersedia untuk berhujah.

Sistem pendidikan kita terlalu 'exam-oriented'. Benar. Untuk mengubah sistem ini supaya tidak menjadi terlalu 'exam-oriented', kita akan mansuhkan UPSR dan PMR. Boleh. Tapi apakah ko kurikulum yang akan diganti? Semuanya tidak jelas.

Aku mencadangkan agar dikumpul semua cendekiawan kita, Sasterawan Negara, doktor, IR, guru, menteri dan jangan dilupa rakyat kebanyakkan. Adakan sidang dewan terbuka yang boleh dihadiri oleh rakyat dan suara rakyat boleh didengari sebelum keputusan bulat dibuat.

Aku, sebagai rakyat kebanyakkan (walaupun nama Raja) akan menunggu sebarang penggumuman lanjut mengenai hal ini.

Kalau ada sahabat-sahabat yang membaca nak berkongsi pendapat, amatlah saya alu-alukan. Tinggalkan saja di ruangan komen =)

p/s: Jalan Ampang dan KLIA nak ditukar dengan nama Tun Mahathir. Nice. Aku tak de masalah. Muzium Tun pon dah adakan. Tapi untuk aku takde ke? Nama sandwich ke biskut ke. Biskut Raja Fauzan. Mesti cedap pny. ha3
0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

Big Boy Falls

Assalamualaikum WBT

Piala Dunia 2010. Baru sahaja di peringkat group stage, purata 2 perlawanan dengan Belanda dan Brazil sudah melayakkan diri ke peringkat 16 kumpulan. Namun banyak kejutan yang membuka mata kita, France kalah kepada Mexico, England seri 2 perlawanan, Sepanyol; juara EURO 2010 kalah kepada Switzerland pada perlawanan pembukaan dan kekalahan Jerman. Tumbangnya kuasa-kuasa besar ini menunjukkan tiada siapa yang layak menjadi pasukan pilihan. Kebanyakkan mereka tewas kerana gagal menjaringkan gol. Kegagalan mereka menjaringkan gol adalah disebabkan oleh disiplin yang tinggi serta organisasi yang mantap pihak lawan. Itu hanya dari pandangan kasar sahaja, belum di kira faktor latihan, taktikal dan lain-lain.

Aku buat ayat skema lak. kan. sekali sekala. daa. kena praktis juga, kalau tak nanti nak wat karangan terguling-guling plaks = P.

Apa yang aku nak amik pengajaran ialah, walaupun kita ni, Bangsa Melayu Islam ni kerdil, kecil tapi kita mengalahkan si kuasa besar dengan disiplin dan organisasi. Sama macam kita main bola. Btol tak kawan-kawan?

Wednesday, June 9, 2010

0 Comments
Posted in Arrangement, Art, Business

Kekangan

Assalamualaikum WBT

Aku mungkin akan update blog ni dalam minggu depan. Minggu ni aku masih dalam usaha membiasakan diri dengan jadual hidup baru. Hujung minggu ni ada wedding sepupu aku then minggu depan ada kem ytm. Kalau aku sempat mencuri masa, nanti aku update ye. Sekian saja. ye.

p/s: Kasih Allah menduga.